TikTok zal vanwege een dreigend verbod mogelijk zondag al verdwijnen uit Amerikaanse appstores. Gebruikers zullen dan op zoek gaan naar alternatieven en drie aandelen zullen daar volgens analisten op Wall Street het meeste van profiteren.

Hoe sterk Amerikaanse socialmediabedrijven profiteren, zal afhankelijk zijn van hoeveel schermtijd bedrijven weten te winnen van TikTok-gebruikers en hoe ze dat om kunnen zetten in advertentiedollars, zeggen analisten van zakenbank Morgan Stanley en Deutsche Bank.

Deze aandelen zullen het meeste winnen, als TikTok inderdaad verboden wordt in de Verenigde Staten.

Meta Platforms: Facebook en Instagram

Volgens analisten van Morgan Stanley zal socialmediabedrijf Meta van Mark Zuckerberg het meest profiteren van een verbod van TikTok in de VS. Voor elke 10 procent schermtijd van Amerikaanse TikTok-gebruikers die Meta naar zijn eigen platforms weet te lokken, kan het bedrijf per aandeel 60 dollarcent extra winst boeken.

Dat betekent dat als Meta de helft van de schermtijd van TikTokkers weet binnen te halen, er kan worden gerekend op een stijging van de winst per aandeel met 3 dollar, wat neerkomt op een plus van zo'n 9 procent.

"Meta zal de grootste winnaar zijn van een TikTok-verbod, aangezien het toch al de grootste hoeveelheid gebruikers heeft, de grootste hoeveelheid data en de grootste distributieplatforms", schrijven de analisten.

Snap

Analisten van Deutsche Bank denken daarentegen dat Snap de grootste winnaar zal zijn, aangezien het bedrijf hard bezig is zijn gebruikersbestand om te zetten in klinkende munt.

"Nu de hoeveelheid tijd die wordt besteed op het platform toeneemt, de targetingsystemen verbeteren, de reclame-inkomsten toenemen en Snapchat+ groeit, denken we dat Snap in staat zal zijn het gat met Meta te verkleinen", schrijven de analisten.

De analisten verwachten dat Snap de operationele winst met maar liefst 142 procent kan laten stijgen, als het 30 procent van de schermtijd van TikTok-gebruikers weet binnen te halen. Ook 10 procent van de schermtijd zal al kunnen zorgen voor een operationele winstgroei van 57 procent.

Maar analisten van Morgan Stanley waarschuwen dat Snap betere prestaties zal moeten leveren, op zal moeten schalen en adverteerders betere rendementen moeten bieden om ook op langere termijn winst te boeken.

Alphabet

Alphabet kan ook een winnaar worden, gelet op de populariteit van korte filmpjes op YouTube, stellen analisten van Morgan Stanley.

De zakenbank schat dat YouTube voor elke 10 procent aan gebruikerstijd van TikTokkers 750 miljoen dollar aan extra omzet kan boeken. Dat zal neerkomen op een stijging van de advertentie-inkomsten van YouTube met 2 procent in 2026. Op de totale advertentieomzet van Alphabet is dat overigens maar 0,3 procent.

De analisten van Deutsche Bank wijzen erop, dat er de afgelopen maanden al minder tijd wordt besteed op TikTok en apps als Snap, Facebook, Instagram en YouTube marktaandeel hebben gewonnen.

Dat geldt vooral voor YouTube dat actieve gebruikers gemiddeld 75 minuten per dag ziet besteden op het platform, nog maar net onder de 79 minuten die TikTokkers gemiddeld doorbrengen in de app.

Andere winnaars van Amerikaans verbod op TikTok

Er zullen waarschijnlijk ook andere socialmediabedrijven profiteren van een vertrek van TikTok uit de VS. De Chinese app haalt op jaarbasis meer dan 10 miljard dollar aan omzet uit de VS, volgens analisten. De analisten van Morgan Stanley noemen in dit verband Pinterest en Roblox als mogelijke winnaars.

Platforms zoals Reddit en advertentiesoftwarebedrijven AppLovin en Trade Desk zouden ook kunnen profiteren. “Wij geloven dat deze platforms betere prestaties met een hogere betrokkenheid bieden en daarmee niet alleen TikTok-dollars naar zich toe kunnen trekken, maar ook advertentiebudgetten kunnen binnenhalen van adverteerders die hun budgetten willen verhogen”, aldus de analisten van Morgan Stanley.

LEES OOK: TikTok maakt $1 miljard vrij voor mogelijke Europese boetes en rechtszaken